Balaton és a Kis-Balaton tájain

Májusban, sőt, még talán június elején is tökéletes az időjárás arra, hogy a túrázás, természetjárás legkülönbözőbb formáinak (vagy ezek extrém megfelelőinek) hódoljunk a Balatonnál. Gyorsan össze is szedtük, mennyi mindent tudunk felkeresni pár hét leforgása alatt a Balaton körül: vulkánok, a „Hegyestű", barlangok, földalatti tó, 27 természetvédelmi terület, óriási levendulamező, kormoránok, kócsagok, hihetetlen panoráma és számtalan kilátó. Ugorjunk is neki a túratervezésnek!

Kilátók a Balaton körül

Kezdjük fentről, mert úgy mégis csak izgalmasabb! A Balaton kilátóiban biztosan nem fogunk csalódni, mert vagy magát a balatoni tájat látjuk, vagy pedig a Balaton-felvidék dombjait-hegyeit, esetleg a még sokkal távolabbi Bakonyt, a somogyi dombokat.

A déli parton, Balatonboglárnál a Gömbkilátóból az egész tó elénk tárul tiszta időben, és még csak különösebben meg sem kell izzadnunk, hogy elérjük a kis háromszögekből épült fém kalitkát.

Feltétlenül látogassunk el a Pap-hegy közelében álló balatongyöröki Szép-kilátóhoz. A 2001-ben felújított építményből csodálatos panoráma nyílik többek között a Szent-György hegyre, Szigligetre, Csobáncra. Aki még erőt érez magában a Pap-hegy megmászására, az jóval szélesebb szakaszt is beláthat a Balatonból és a tavat körülölelő tájból.

Idén áprilisban a györöki kilátók és pihenők közül három, a Bélapi-pihenő, a Bél Mátyás kilátó és a Batsányi János kilátó is megújult. A két szomszédos hegyen álló kilátót teljesen újakra cserélték, mert a 40 évesnél is régebbi faszerkezetek elfáradtak. Érdekes módon, míg az előbbi kilátóból a Keszthelyi-öböl felé, utóbbiból Szigliget felé tárul elénk a Balaton panorámája.

Balatonfüreden, a fából épült, háromemeletes Jókai-kilátót a Lóczy-barlangtól nem messze érjük el, a Tamás-hegyen. A kilátóból Tihanyra, Balatonfüredre és a Balatonra láthatunk el.

TIPP! Még több kilátó: az északi parton, a nyugati parton vagy a déli parton

„Hivatalos látnivalók": a Balaton-felvidéki Nemzeti Park és a Bakony-Balaton Geopark

Védett természeti értékeket, geológiai ritkaságokat, és olyan izgalmas búvóhelyeket is felkereshetünk a nemzeti park gondozásában, mint a kis-balatoni „Matula kunyhója" a Diás-szigeten vagy a közeli Vörösi Tájház a lápvidéken.

Zánka és Monoszló között fedezhetjük fel a vulkáni eredetű, függőleges, sokszögletű oszlopokból összeálló Hegyestűt, mely egyike a legizgalmasabb geológiai látnivalóknak a Balaton körül.
Vulkánok nyomára bukkanhatunk Tihanyban is, a tihanyi táj meghatározó eleme a levendula, a Belső-tó és a fölé magasodó, az apátsággal koronázott falu képe.

Őshonos állatokkal találkozhatunk a Salföldi majorban, ahonnan a különleges mikroklímájú, remek borokat termő Káli-medence felfedezésére indulhatunk.
Kápolnapusztán az őshonosnak tekinthető bivalyokat látogathatjuk meg a Bivalyrezervátumban.

Barlangok és a földalatti tó

Bár a Balatonnál kézenfekvő lenne, most mégsem a búvárpipát ajánljuk a merüléshez.

A Balaton körüli barlangok közül talán a legsejtelmesebb a Keszthely közelében található Csodabogyós-barlang, ami nevét a bejárata előtt is megtalálható bogyóról kapta. A balatonedericsi barlang 135 méter mély, de közel sem járhatjuk végig két lábon. A felfedezéséhez szűk járatokon csúszva-mászva, speciális felszerelésben kell követnünk a túravezetőt.
A Tapolcai-tavasbarlang különlegessége, hogy a barlang egyes járatait csónakon járhatjuk be. Romantikus jellegén felül geológiai érdekességeket fedezhetünk fel a járatban. A barlangtúra után ellátogathatunk a Szent György-hegy bazaltorgonáihoz.

Balatonfüred barlangja a nagycsaládosok számára is ideális kikapcsolódás. A Lóczy-barlangban a hatalmas cseppköveket, érdekes képződményeket csodálhatjuk meg, mindezt pedig utcai ruhában is megtehetjük.

A Nyitott Balaton még több izgalmas programját következő cikkünkben is összefoglaltuk.